Bergen

Het militair vliegveld bij het Noord-Hollandse Bergen stamt uit 1937. Het had vanaf het begin te maken met grote drassigheid. De kosten om dit te verhelpen vond het ministerie van Defensie te hoog. Hierdoor konden de Fokker G.1’s van de 4e Jacht Vliegtuig Afdeeling (4e JAVA) alleen starten vanaf het betonnen platform voor de hangars.

Op 10 mei 1940 raakten alle toestellen beschadigd bij een Duitse luchtaanval. Na de Nederlandse overgave begonnen de Duitsers met het herstel en de uitbreiding van het terrein. Naast vliegtuigopstelplaatsen bouwden ze onderkomens, legden wegen aan, verbeterden de landingsfaciliteiten en draineerden het terrein.

Aan het begin van de zomer van 1940 was het vliegveld klaar. De Duitsers stationeerden er de 9./JG 54. Deze eenheid beschikte over de Messerschmitt BF 109E. Na aankomst van de 7. en 8./JG 54 voerde de Gruppe de opgedragen operationele taken uit. Bijvoorbeeld luchtverdediging, kustbewaking en het escorteren van schepen of konvooien.

Vergroot afbeelding Zwart-wit foto. Op de voorgrond staan negen Duitse militairen in uniform. Ze poseren voor een vliegtuig.
Beeld: NIMH, Collectie: Vliegvelden in oorlogstijd
Luftwaffe-militairen poseren kort na de Nederlandse overgave van mei 1940 voor een Junkers Ju-52-transportvliegtuig op vliegveld Bergen. Op de achtergrond zijn duidelijk de doorzeefde hangaars te zien.

Vliegveld als uitwijkbasis

Van een permanente stationering was geen sprake. Bommenwerpers gebruikten het vliegveld soms als uitwijkbasis. Enkele dagen na D-day, op 10 juni 1944, richtten de Duitsers er zware vernielingen aan. Na de bevrijding is Bergen nooit meer als vliegveld gebruikt.

Uiteindelijk kreeg het terrein een bestemming als mobilisatiecomplex van de Koninklijke Landmacht. Tegenwoordig herinneren enkele door de Duitsers gebouwde bunkers en wegen nog aan de bezettingstijd.