De Vlijt
Operationeel: 4 juli 1937 - 1 juli 1941
Aantal banen: 1
In 1937 ging het burgervliegveld De Vlijt op Texel open. Defensie gebruikte het vliegveld 2 jaar later voor de Militaire Luchtvaart. Pas gebrevetteerde vliegers kregen er tijdens de mobilisatie hun opleiding. Defensie stationeerde 24 militaire toestellen op De Vlijt. In de meidagen van 1940 ging bijna de helft hiervan verloren door Duitse luchtaanvallen.
Na de Nederlandse overgave breidden de Duitsers het vliegveld uit. De Luftwaffe gebruikte nog bijna een jaar lang de bestaande infrastructuur.
Bunkers
In april 1941 bouwden de Duitsers bunkers en nieuwe onderkomens. Deze gingen schuil onder grote camouflagenetten. Een half jaar later verrezen enkele grotere vliegtuigonderkomens. Ook verhardden de Duitsers de start- en landingsbanen van Vlijt. Voor de verdediging van het terrein stelden ze op en rond het vliegveld luchtafweergeschut op. Toch bombardeerde de RAF het vliegveld diverse keren. Maar de geallieerde vliegtuigen richtten nauwelijks schade aan.
Messerschmitt BF 109F
In het voorjaar van 1941 stationeerden de Duitsers op De Vlijt operationele eenheden. In mei arriveerde een aantal Messerschmitt BF 109F’s. De Luftwaffe zette de vliegtuigen in voor kustbewaking en het escorteren van schepen. Maar ook voor het uitvoeren van verkenningen.
Vanaf medio 1941 gebruikten de Duitsers De Vlijt nog maar af en toe. Dit was voor de Luftwaffe reden om op een groot deel van het terrein versperringen aan te brengen.
Tegenwoordig is een deel van De Vlijt nog altijd in gebruik als vliegveld voor sportvliegers en parachutespringers.