Deelen
Operationeel: 1 juli 1915 - 7 september 1944
Aantal banen: 3
Tijdens de Eerste Wereldoorlog richtte de Luchtvaartafdeeling (LVA) op de Kemperheide bij Deelen een vliegterrein in. Hiervandaan wilde de LVA verkenningsvluchten langs de oostgrens maken. Na die oorlog was de Kemperheide alleen nog noodlandingsterrein dat de KLM sporadisch benutte voor rondvluchten.
In mei 1940 bezetten de Duitsers het terrein en begonnen bijna meteen met verkenningsvluchten. Na de Nederlandse overgave bouwde de Luftwaffe vlakbij het voormalige hulpvliegveldje een permanent vliegveld. Al snel legden zij ook een provisorische start- en landingsbaan aan. Lichte vliegtuigen konden nu vanaf Deelen opereren. Dit banenstelsel maakte al gauw plaats voor drie grote verharde startbanen. De Duitsers verbeterden ook de infrastructuur.
Grootste vliegveld in Nederland
Vliegveld Deelen groeide uit tot het grootste vliegveld in Nederland en was belangrijk bij de zogenoemde Nachtjags. Dit waren acties waarbij de Duitsers de Britse bommenwerpers bestreden.
Duitse eenheden hielden zich bezig met de defensieve nachtjacht boven het eigen grondgebied. Maar ook met de Fernnachtjagd om de RAF boven Groot-Brittannië te bestrijden.
Het Stab/Versuchskommando Herrmann maakte onder meer gebruik van Deelen. Zij spoorden RAF-bommenwerpers boven het doelgebied op en vielen deze aan (Wilde Sau-tactiek). Dit deden zij met zoeklichten en maanlicht, zonder radarondersteuning. Hier tegenover stond Zahme Sau. Dit was de tactiek die met radars snelle Britse Mosquito’s bestreed.
Jachtvliegtuigen
Jagdgeschwader 1 was voortdurend op de basis aanwezig. Ook een aantal bommenwerpers vond onderdak op Deelen. Begin september 1944 luidden aanhoudende bombardementen het definitieve einde in van Deelen als nachtjagerbasis.
Na de oorlog gebruikte de Koninklijke Luchtmacht Deelen als vliegbasis. Na de sluiting in 1995 bleef de voormalige vliegbasis in gebruik als militair luchtvaartterrein. In het bijzonder voor de helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC).