Helmond

Eind september 1944 mislukte operatie Market Garden. Hierna zochten de geallieerden naar geschikte plekken. Want ze wilden 2 vliegvelden in het oostelijk deel van Brabant aanleggen.

Britse verkenners vonden snel een bruikbaar terrein ten oosten van Helmond. Het stond bekend als de Rijpelberg. Op die plek moest een 350 hectare groot vliegveld met een start- en landingsbaan komen. De Britten begonnen op 19 oktober met de aanleg. Nederlandse arbeiders hielpen hen daarbij.

Het vliegveld kreeg de codenaam B.86. Het beschikte over een baan met een lengte van 1.400 meter en een breedte van 42 meter. Daarnaast had het een verkeerstoren en diverse houten keten en nissenhutten.

Jachtbommenwerpers

Pas op 9 januari 1945 konden de Britten vliegtuigen op B.86 stationeren. 4 dagen later arriveerden de eerste Hawker Typhoon-jachtbommenwerpers van de 124 Wing uit Eindhoven. De toestellen van deze wing vielen tot begin april 1945 talrijke doelen in Nederland en Duitsland aan. Daarnaast ondersteunden de Typhoons operatie Grenade en de gecombineerde operaties Plunder en Varsity.

Laatste operationele vlucht

Op 11 april vond de laatste operationele vlucht van de 124 Wing vanaf Helmond plaats. De eenheid vertrok korte tijd later naar het vliegveld Twente. Nadien deed B.86 kortstondig dienst als Advanced Landing Ground (ALG) voor op bases in Groot-Brittannië gestationeerde jachtvliegtuigen. Dat betekende dat deze toestellen een tussenlanding op Helmond konden maken. Daar tankten ze brandstof en laadden munitie.

Na april 1945 keerde de rust terug op Helmond. Op 14 juli 1945 schrapten de geallieerden Helmond als actief vliegveld. In de jaren ‘70 verrees op het terrein de Helmondse woonwijk Rijpelberg.