Jan Buning
Het is even na de middag op 3 oktober 1944 wanneer flying officer Jan Buning de Zeeuwse kust in het zicht krijgt. De piepjonge Nederlandse oorlogsvlieger is vliegtuigcommandant van een zware viermotorige Lancaster-bommenwerper van het 90 Squadron van Royal Air Force (RAF). Buning maakt vandaag zijn operationele debuut.
Jan Buning wordt op 12 november 1923 in Amsterdam geboren. Hij is de tweede zoon, met een oudere broer en een jongere zus. Zes jaar later vertrekt het gezin naar Nederlands-Indië, waar Jan vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn school net niet kan afmaken. In 1940 meldt Jan zich bij de Koninklijke Marine, die twee jaar later wordt overgeplaatst naar Groot-Brittannië. Wanneer blijkt dat de marine met een overschot aan officieren kampt, maakt Jan de overstap naar de RAF. Na opleidingen in Engeland en Canada te hebben gevolgd, behaalt hij in september 1943 zijn vliegbrevet.
Jan maakt op 3 oktober 1944 zijn operationele debuut als vlieger bij de RAF. Door een gat in de dijk bij Westkapelle te bombarderen lopen de polders van Walcheren onder water en worden de Duitsers van het schiereiland verdreven. Buning moet met gemengde gevoelens in het vliegtuig hebben gezeten: hij bombardeert zijn vaderland. Toch voert hij plichtsgetrouw de missie uit. Zijn vluchtcommandant realiseert zich pas tijdens de aanval dat het voor Buning niet ‘zomaar een missie’ is. Hij verontschuldigt zich bij Buning, die hem antwoordt: “Als u in mijn positie had gestaan, zou u hetzelfde hebben gedaan.” Voor Buning is Westkapelle de enige missie boven Nederlands grondgebied. In de maanden daarna vliegt zijn squadron alleen nog maar naar Duitsland en bombardeert hij onder andere Bonn, Stuttgart, Essen en München.
Laatste missie
Op 3 februari 1945 vertrekt Jan met zijn bemanning op zijn 26e gevechtsmissie, met als doelwit de benzol-fabriek van Hansa in Dortmund. Na de start is echter niks meer van de Nederland en zijn bemanning vernomen. Zij keren niet op het afgesproken tijdstip terug en blijken niet gevangen genomen te zijn. Pas twee jaar later, in 1947, komt pas aan het licht dat het toestel vermoedelijk is aangevallen door een nachtjager en in de lucht is ontploft. Alle inzittenden komen om en krijgen een anoniem graf. Later, wanneer de identiteit van Jan en zijn bemanning is vastgesteld, worden zij herbegraven op de geallieerde begraafplaats in Rheinberg. Jan Buning was een van de bijna 235 Nederlandse oorlogsvliegers die tijdens de oorlogsjaren boven Europa omkwamen in dienst van de Britse luchtstrijdkrachten.
Uitgevoerde bombardementsmissies Jan Buning
Nummer | Datum | Plaats | Doel | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|
1 | dinsdag 3 oktober 1944 | Westkapelle | zeedijk | |
2 | woensdag 18 oktober 1944 | Bonn | stad | |
3 | 19-20 oktober 1944 | Stuttgart | stad | |
4 | maandag 23 oktober 1944 | Essen | stad | |
5 | woensdag 25 oktober 1944 | Essen | stad | |
6 | zaterdag 28 oktober 1944 | Keulen | stad | |
7 | dinsdag 31 oktober 1944 | Bottrop | olieraffinaderij | |
8 | zaterdag 4 november 1944 | Solingen | stad | |
9 | zondag 5 november 1944 | Solingen | stad | |
10 | maandag 6 november 1944 | Koblenz | stad | |
11 | woensdag 8 november 1944 | Homberg | olieraffinaderij | |
12 | zaterdag 11 november 1944 | Castrop-Rauxel | olieraffinaderij | Stuurboordbinnenmotor geraakt |
13 | donderdag 16 november 1944 | Heinsberg | stad | Ter ondersteuning van First en Ninth US Army |
14 | zondag 26 november 1944 | Fulda | spoorwegknooppunt | |
15 | dinsdag 5 december 1944 | Schwammenauel-dam | dam in rivier Roer | Niet gebombardeerd wegens falend navigatiesysteem |
16 | vrijdag 8 december 1944 | Duisburg | spoorwegknooppunt | |
17 | dinsdag 12 december 1944 | Witten | staalfabriek | |
18 | dinsdag 19 december 1944 | Denemarken | mijnen leggen | Na missie op Lossiemouth geland. Op 21 december teruggekeerd naar thuisbasis waarbij landingsgestel aan stuurboordzijde het begaf. Geen gewonden. |
19 | woensdag 27 december 1944 | Rheydt | spoorwegknooppunt | |
20 | donderdag 28 december 1944 | Keulen-Gremberg | spoorwegknooppunt | |
21 | 2-3 januari 1945 | Neurenberg | stad | |
22 | vrijdag 5 januari 1945 | Ludwigshafen | spoorwegknooppunt | |
23 | 7-8 januari 1945 | Munchen | stad | |
24 | donderdag 11 januari 1945 | Krefeld-Uerdingen | spoorwegknooppunt | |
25 | zaterdag 13 januari 1945 | Saarbrucken | spoorwegknooppunt | |
26 | 3-4 februari 1945 | Dortmund | Benzol-fabriek | Neergeschoten bij Monchengladbach |