Nederlands aandeel in UNTSO

De Nederlandse deelname met waarnemers aan UNTSO begon in 1956. Eerder al, van midden augustus tot 8 oktober 1948, had het Ministerie van Oorlog voor personenvervoer vier De Havilland DH-89A Dominie-vliegtuigen ter beschikking van UNTSO gesteld.

De twee Nederlandse waarnemers waren pas enkele maanden aan de slag toen een van hen tijdelijk werd overgeplaatst naar UNEF-I om deze missie te helpen starten. Daarmee was een precedent geschapen om UNTSO in de toekomst vaker te gebruiken als ‘uitzendbureau’ voor VN-waarnemers. Zo zouden Nederlandse UNTSO-waarnemers behalve aan UNEF-I, nog (tijdelijk) worden uitgeleend aan UNOGIL (1958), UNIPOM (1965) en UNPROFOR (1992).

Fokker F-27

Het aantal Nederlandse waarnemers werd in de periode 1958-1965 stapsgewijs verhoogd naar vijftien. Tot 1995 zou dit zo blijven. Daarna werd het aantal waarnemers teruggebracht tot elf, plus periodiek één staffunctionaris. Daarnaast leverde de Nederlandse regering in de jaren zestig nog één maal een extra UNTSO-bijdrage. Op 11 juni 1967 stelde de regering een Fokker F-27, inclusief vier bemanningsleden, ter beschikking van de chef-staf van UNTSO, dit ter vervanging van diens tijdens de Zesdaagse Oorlog verwoeste Dakota. Het vliegtuig keerde op 19 november 1967 terug naar Nederland.